Eindelijk alleen

Monoloog voor 1 dame door Eddy Van Ginckel
Korte inhoud:
Vijf jaar na haar scheiding heeft Antoinette eindelijk haar leven op een rijtje gekregen. Dat ging echter niet zonder slag of stoot, maar nu is ze een 'gelukkig gescheiden' vrouw.
Ze blikt terug op haar zoektocht naar een beter leven, dat ze uiteindelijk vond.
Kristel, de enige dochter, geeft haar de schuld van de scheiding en zou niets liever zien dan dat haar ouders terug samen zijn. Antoinette moet daar nog eens héél goed over nadenken,...

Verkrijgbaar bij de auteur

 

 

 

KORTE INHOUD: 

Een monoloog over liegen, vertrekkende vanuit de stelling: ‘Wie zegt dat hij nog nooit in zijn leven heeft gelogen, is een,… leugenaar.’ Soms liegen we uit egoïsme, soms is het een ‘leugentje-om-bestwil,’ en af en toe kan een leugen ons zelfs het leven redden. We staan er alleen niet bij stil. Ook bij de gevolgen van één klein leugentje staan we niet  stil. En dat zou misschien wel eens interessant kunnen zijn. Hoeveel leugens moeten we vertellen om die ene leugen geloofwaardig te houden? Wat is trouwens het verschil tussen een leugen en een onwaarheid? En hoe raak je verstrikt in je eigen leugens? Een hoop leugens, overgoten met een saus van fijne humor, is het beste recept voor een boeiend stukje theater. Of is dit ook een leugen?

 

TRANEN VAN EEN CLOWN

Luc Caals toerde langs alle Vlaamse zalen met de Europese première van 'Tranen van een clown,' (My Dog's Got No Nose) een schitterende monoloog van Ron Aldridge, vertaald door Eddy Van Ginckel.

Een man, wiens ultieme levensdroom eindelijk in vervulling gaat, vertelt ons zijn verhaal en voert de toeschouwer mee op een reis langs alle gebeurtenissen die eraan vooraf gingen. Enorm geestig, hilarisch, verrassend, soms ook schrijnend en ontroerend. 

Wegens het grote succes toert Damian Williams reeds vier seizoenen doorheen het Verenigd Koninkrijk!! Onlangs ging het stuk in première in Zuid-Afrika en Australië. Luc Caals bracht het in primeur bij ons en... vanaf nu is het stuk ook beschikbaar voor andere gezelschappen!!

 

 

Teaser bekijken? Klik HIER

 

 

BLIND GEHEUGEN

Paljas Producties (Gerd de Ley) toerde vanaf februari 2017 met de gloednieuwe monoloog 'Blind Geheugen' door Vlaanderen.

Een oudere acteur wordt na een carrière van meer dan 45 jaar ontslagen. Omdat hij zijn teksten niet meer kan onthouden,…? De dokters hebben namelijk de ziekte van Alzheimer vastgesteld. Hij voelt zich volledig verloren.

Het decor van zijn laatste voorstelling wordt afgebroken, maar ook zijn wereld verpulvert, korrel voor korrel. Nu voert hij een gesprek met zichzelf. Het wordt een 'gesprek' gevuld met humor, dramatiek en soms agressie. De acteur doorspekt zijn verhaal met vele anekdotes en herinneringen uit het theater en uit zijn leven. Het is zijn 'zwanezang,' zijn allerlaatste keer op de "bühne.”

 

Vanaf 21 mei 2021 is dit stuk exclusief voorbehouden voor 'Ziedewel! Theater- en Filmproducties' en mag het door niemand anders worden opgevoerd.

 

Gerd de Ley in 'Blind Geheugen'

HAPPILY DIVORCED

HAPPILY DIVORCED

 

Jos probeert zichzelf wijs te maken dat hij een “gelukkig gescheiden” man is, die meer dan ooit geniet van het 'luilekker' leventje in zijn eentje, hoewel deze overschakeling aanvankelijk niet zo vanzelfsprekend verliep.

Hij schetst de problemen die met zijn nieuwe situatie gepaard gingen en hoe hij deze wonderwel één voor één wist op te lossen. Hij praat honderduit over zijn enige dochter Kristel, zijn pas ontdekte hobby’s, zijn nieuwe verworven vrijheden, en alle andere mooie dingen die hij op de ingeslagen weg tegenkwam. Bijzonder grappig, uit het leven gegrepen. Aan de toeschouwer om te oordelen of alles inderdaad rozengeur en maneschijn is.

 

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO.

 

 

WAT EEN GELUK

'Wat Een Geluk,' de voorloper van 'Happily Divorced,' is een korte monoloog van 15 à 20 minuten.

Erg geschikt voor monologenfestivals (bijvoorbeeld).

De wereldcreatie van 'Wat Een Geluk' gaat door bij ATG in Aartselaar op 28 januari 2018.

 

 

DE JOS

Auteurs: Gerd De Ley en Eddy Van Ginckel.

Jos, een fanatieke voetbalsupporter, komt thuis na een verloren match. Licht beschonken doet hij zijn beklag over de scheidsrechter tegen zijn vrouw Jeannine, tot hij vaststelt dat zij niet beneden is. Terwijl hij denkt dat ze in bed ligt, belt zij hem plots op om te zeggen dat ze van hem is weggegaan. Jos lijkt ook deze match te verliezen en probeert in een gevecht met zichzelf een antwoord te vinden op de vraag: waarom? Waarschijnlijk heeft het iets te maken met hun zoon Willy, die op een gegeven moment ‘uit de kast’ kwam. Een confronterend verhaal over vooral niet uitgesproken zaken, halsstarrige vooroordelen en de dramatische gevolgen daarvan, waarbij Jos drie matchen op één dag verliest.

Bekijk de teaser.

 

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO.

Foto: Acteur Mark Riské, wereldcreatie bij Acts Producties vzw te Merksem op 14 maart 2015

 

FREE JIMMY

Jimmy werd ter dood veroordeeld en vecht in de dodencel tegen zijn ergste vijand: de eenzaamheid en verveling.

Hij bedenkt verhaaltjes en vertelt ze aan een denkbeeldig publiek, alsof hij in een theater staat. De eenzaamheid is als een ongeneeslijke ziekte, waarvan hij niet kan weglopen. Hij heeft de grootste moeite om fantasie van werkelijkheid te onderscheiden. Zijn gedachten dwalen voortdurend af naar zijn jeugd, maar ook naar zijn recente verleden. Er ontstaan bij hem twijfels omtrent het al dan niet schuldig zijn. Jimmy is niet langer de persoon die hij was, toen hij werd opgesloten. De gevangenschap is ondraaglijk en de executie wordt voor hem misschien wel de ultieme bevrijding. Deze monoloog ging in première op 1 maart 1991 in het Merksems Kamertheater (MKT) onder de titel 'Summertime,' en werd uitgevoerd door de auteur zelf. België was het laatste land in continentaal West-Europa dat de doodstraf uit het strafrecht verwijderde. Dit gebeurde pas in 1996. 'Free Jimmy' is de herwerkte versie van het oorspronkelijke 'Summertime.'

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO

Foto: Eddy Van Ginckel, MKT Theater Merksem, 1991

 

IS MIJN GAT NIET TE DIK?

Georgette studeerde ooit af als schoonheidsspecialiste, maar veel plezier heeft ze nooit aan dat diploma gehad.

Ze probeert zichzelf al jaren te overtuigen dat zij totaal geen complexen heeft over haar uiterlijk, maar voortdurend stelt ze zich de vraag: “Is mijn gat niet te dik?” Vandaag heeft ze afgesproken voor een blind date. Terwijl ze zit te wachten tot mijnheer komt opdagen, vertelt ze haar levensverhaal. Grappig, onderhoudend en vooral zeer maatschappijkritisch, vuurt ze alles af op het publiek. Deze monoloog kan een glansrol zijn voor een erg bedreven actrice.

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO

Deze monoloog is nu ook vrijgegeven voor amateurgezelschappen.

 

Foto genomen na de wereldpremière op 8 november 2019 bij Theater Zeemanshuis.

V.l.n.r.: regisseur Stijn Van Haecke, actrice Machteld Van Braekel en auteur Eddy Van Ginckel.

Locatie: Fakkeltheater Antwerpen.

 

 

 

GEBROKEN SOUVENIRS

Herkenbaarheid is, zoals steeds, het handelsmerk van de auteur, die het geheel uiteraard gekruid heeft met de nodige humor.

Doodnuchter maakt een vrouw de allesbehalve positieve inventaris op van haar huwelijksleven, dat inderdaad een weinig gelukkige tijd is geweest. Zal het vakantiereisje naar het Spaanse Blanes, ter gelegenheid van hun 25e huwelijksverjaardag, daar verandering in brengen? Het wordt alleszins een reis met een avontuurlijke en misschien zelfs beslissende afloop... Menige actrice zal er van houden in de huid van dit personage te kruipen.

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO

Creatie door Theater Stam in Oudenaarde op 1 april 2011, actrice Nadine Provoost


ZWEVEN

‘Zweven’ (Hovering) is een heerlijke avondvullende monoloog van Ron Aldridge, vertaald door Eddy Van Ginckel.

De echtgenoot van Suzan zit te wachten in het ziekenhuis. Na een zwaar auto-ongeluk ligt ze nu op intensieve zorgen en vecht ze voor haar leven. Ze zweeft tussen leven en dood. Het wachten en de onmacht haar niets meer te kunnen zeggen, valt hem zwaar. Intussen zweven zijn gedachten terug naar het verleden en vertelt hij zijn levensverhaal. Hij denkt terug aan zijn jeugddroom, zijn ‘debuut’ op amoureus vlak, de kennismaking met de ouders van zijn lief: een sexy schoonmoeder-in-spé en een schoonvader die hem ‘niet goed genoeg’ vond. Alles werd een sleur en joeg hem de deur uit, de kroeg in. Een enorm geestige, bij momenten zeer gevoelige, monoloog, die ons doet beseffen dat de waarde van een relatie pas duidelijk wordt, wanneer men die dreigt te verliezen.

Uitgegeven bij Auteursbureau ALMO

Foto: Europese creatie door Mark Riské, Acts Producties, in Het Violierenhuis te Antwerpen op 19 januari 2013